Pozitívny balíček - doprava (doľava...)

Autor: Martin Novodomec | 25.7.2014 o 14:00 | (upravené 25.7.2014 o 18:27) Karma článku: 6,19 | Prečítané:  620x

Znížiť DPH z 20% na 19 % v sociálne orientovaných ekonomikách by bol jasným smerovaním k sociálnemu cíteniu predstaviteľov moci. Sociálni demokrati na Slovensku to poňali trochu ináč. Balík 250 mil. € do rozpočtu zmenilo ich sociálne cítenie tak efektívne, že sa rozhodli tieto „voľné eury“ alokovať cielene - pre svoj elektorát.          

„Pozitívny“ (sociálno-ekonomický) balíček súčasnej vlády vo svojom polčase viac ilustruje  veľký záujem o znovunavrátenie politickej a voličskej dôvery ako skutočný sociálny program s focusom pre všetkých obyčajných ľudí. A nehovoriac o tom, že na „Pozitívnom balíčku“ participuje každý z nás, bežnou spotrebou.

Mimoriadne ma zaujali dve tézy „pozitívnych“ injekcii do spoločnosti, ktoré chcú, resp. by chceli pomôcť cestovaniu verejnou dopravou, predovšetkým tou železničnou...

1. Zvýšenie zľavy pri cestovaní vlakom do práce do 50%

Cestovanie  do práce verejnou dopravou je sen každej samosprávy, nespomínajúc pozitívne dopady na životné prostredie. Optimizmom v tomto prípade môže byť fakt, že je to zacielením na skutočnú skupinu pracujúcich, ktorí majú záujem dochádzať vlakom do práce, či dokonca zvýšeniu záujmu o verejnú dopravu. Tento krok socialistov by bolo možné zhodnotiť pozitívne, ak by to 1 % DPH zo spotreby každého z nás bolo vrátené rovnakými príležitosťami pre všetkých, nie iba tých, ktorí majú možnosť využívať železničnú dopravu. No má to aj viacero ďalších nedostatkov:

  • využitie je obmedzené iba na tie oblasti, kadiaľ vedie železnica. Ak sa aj nachádza železničná stanica v obci, ktovie či existujú vyhovujúce spoje a v relevantnom čase....
  • keď už je záujem o zvýšenie využívania verejnej dopravy do zamestnania, prečo nie je poskytovaná zľava aj na autobusovú dopravu? Či autobusová doprava je menej komfortná alebo nám cesty nevedú do každej dediny?
  • stojí za polemiku, koho sa reálne táto zmena dotkne, resp. komu pomáha a s akým cieľom. Pri pohodlí a úspore individuálnej dopravy a komfortnejších autobusových sedadlách, možno odhadovať relevantných 5-10 % z celkového množstva cestujúcich vlakom do práce. Akým spôsobom pomáhame tým ostatným 90 %ám?
  • reálny dopad na výšku cestovného pre zamestnaných dochádzajúcich za prácou nie je taký významný ako sa môže zdať. Títo cestujúci majú aj dnes možnosť využívať zľavové karty, na ktorých získajú zľavu od 35-40 % pri predplatenom cestovnom.

Takže výsledok: max. 10 % cestujúcich, max 10 % - 15 % zľava = politický-preferenčný efekt, ktorého cieľom je návrat stratených voličov.

Hoci nepoznám reálny cieľ uplatnenia tejto zľavy v rámci „Pozitívneho balíčka“, vyvoláva to skôr zdanie bežnej úpravy cestovného – relačnej zľavy pre zamestnaných, ako o podporu riešenia nezamestnanosti, ekologickejšieho cestovania do práce a zvyšovania záujmu o verejnú dopravu. 

2. Študenti a dôchodcovia by mali mať železničnú dopravu zadarmo

Človek je tvor učenlivý (aj keď sa to možno nie vždy zdá) a vždy spozornie, keď je niečo zadarmo. Osobný (štátny) železničný prepravca už dlhšiu dobu zakončí svoje ročné hospodárenia s nemalou stratou. Podľa všetkého musí viesť túto spoločnosť úplný ekonomický nováčik, aby si pri dlhodobejších stratách dovolil poskytovať služby zadarmo. Neviem si predstaviť, ktorý štátny manažér by nechcel študentom a dôchodcom dať úľavy na cestovnom, ak sa tomuto štátnemu podniku darí. Žeby táto úprava mala mať opäť politicko-preferenčný efekt zacielenia aj na budúcich voličov?

Ako sa to dotkne - dôchodcov

Železničná spoločnosť Slovensko poskytuje zľavy pre občanov nad 70 rokov vo výške 0,15 EUR za každých i len začatých 50 km v 2. triede. (Pozn. neviem ako niekto prišiel na túto cenu, ale nákladový model nepustí). Je len ťažko odhadnuteľné koľko dôchodcov nad 70 rokov jazdí vlakom a v podstate je to jedno, keďže cestujú dnes už prakticky zadarmo!

Relevantnejšia skupina dôchodcov je medzi 62-70 rokov, ktorí tvoria približne 7 % obyvateľstva na SR. Títo seniori môžu získať taktiež zľavu až do výšky 40 %. Ak uvažujeme, že zo 7 % dôchodcov využíva vlakové spojenia max. 1-3 % (kúpele, vnúčence), s veľkou dávkou optimizmu prichádzame na to, že toto opatrenie je opäť zo skupiny „na oklamanie súpera“ a SMERované na zanedbateľnú časť obyvateľstva, ale nezanedbateľnú časť voličovJ (tých svojich...).

Ako sa to dotkne - študentov

Všetci žiaci a študenti základných, stredných a vysokých škôl budú môcť cestovať zadarmo. Veľmi pozitívna cesta ako pomôcť tým, čo ešte nemajú vlastný príjem, ale až tak, že zadarmo? A pre všetkých? Aký to má význam a cieľ do budúcnosti? Kto zaplatí tieto náklady, už aj tak dosť zadlženému osobnému prepravcovi? Pozitívnosť takéhoto kroku nikto nevyčíta, no sú na to v súčasnosti voľné prostriedky? S hrdosťou – sú, z navýšenia DPH o 1 % natrvalo....

Resumé:

Pre mňa osobne zostáva veľkou neznámou ako mal tento krok pomôcť Slovensku. Podporiť verejnú dopravu, natlačiť ľudí do „kupéčiek“, urobiť zaujímavejšou a dostupnejšou osobnú železničnú dopravu? V západných krajinách je o osobnú železničnú dopravu enormnejší záujem a nie je zadarmo, dokonca je niekoľkokrát drahšia ako u nás. Je modernejšia, čistejšia, novšia, rýchlejšia, s internetom a pod...

A tak sa veľmi teším, ako najbližšie pôjdem na výlet „polorozpadnutým, prefukujúcim“ vláčikom, kde sa na naftu poskladám s manželkou, pretože väčšina vo vláčiku pôjde „zadara“ a s cítiteľnými toaletami počas celej cesty. Takýmto spôsobom my ten náš vláčik nenaplníme a kvalitu prepravy nezlepšíme...

Martin Novodomec

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Je nereálne, aby nepriaznivý stav zvrátil.

KOMENTÁRE

Rakúska úľava pre demokratov, varovanie pre populistov

Väčšinu politikov a ich tímov musel nad výsledkami obliať studený pot.


Už ste čítali?